Izložba fotografija "Bijeg u ljepotu" održana u Hrvatskoj Paneuropskoj Uniji, Zagreb, Jurišićeva 1a/I od 18. svibnja do 18. lipnja 2009. godine.

 

Od prvog pojavljivanja fotografije i naziva 1839. godine, prošlo je 170 godina. Od prve «camere opscure», koja je snimila in vivo prve ljude i predmete, taj novi izum, postao je pratilicom života. Mislilo se da će time ugasiti potreba za umjetnošću kista, mozaika ili fresaka. No, obje su ljudske strasti opstale jedna uz drugu.

Promatrati mimezis okom foto-aparata ili kamere, čini se da je objektivnije, negoli je umjetnička opservacija slikara s kistom pred platnom. Kamera može zabilježiti nepristrano svaku pojavu, njeno oko snima žanrovske teme koje nekada nisu nikako ulazile u motiviku umjetnosti. No, to je samo naizgled posve objektivno. Iza kamere stoji čovjek i bira prizor, komponira scenski prostor, određuje gabarite, unosi svjetlost ili tamu, prema osjećaju svjesno ili podsvjesno stvara i zapaža osobne trenutke vremena i prostora. Tako se kod pravih fotografa može govoriti o umjetničkom rukopisu, duhovnom habitusu autora, njegovim interesima i htijenjima.

Dean Ganza, u danas golemom mnoštvu snimatelja svih vrsta, odaje se u amaterskom smislu stilskom pretežito neoromantičnom zanosu, kolorizmu viđenoga, a sve ga vodi estetici koja je proizašla iz svojstava boja i njihova međusobnoga odnosa. On osjeća ikonografsku snagu crvenih, žutih i plavih osnovnih tonova iz kojih onda proizlaze kombinacije i u magmi mješavine treperi i njegov odnos prema trenutku kojim obvezno dominira ljepota prizora.

Tematska razina obuhvaća panorame, vedute gradova, pejzaže, osobito vode, floru i faunu. Njega zanima i makro i mikro, zbliženje s arhitekturom jednoga sitnoga cvijeta, jednako kao i veličanstvo slapova ili čitavi nebeski prostori. Zanima ga struktura i anatomija sićušnog kukca, detalj stabljike, a isto tako i udaljeni arhipelazi otoka s beskrajem nevidljivih pojedinosti.

Ono što je osnovno je autorovo poniranje u ljepotu, gotovo do ruba slatkoga srha, dominacija činjenice da postoji već kreirani mimezis, onaj kojeg samo treba zapaziti, senzualan i zanosan.

Nehotičnost i raznolikost scenskoga upućuje na strast koja još nije usmjerena uskom sustavnom istraživanju jednoga područja. Njegove su fotografije epifanija životu, divljenje prirodi.

Ciklusi posvećeni urbanim prizorima (grad Zagreb iz zraka) donose vizualnu vibrantnost naraslog anglomerata arhitektonskih oblika starog i novog. Linijama ulica i drvoreda ispresijecanih svjetlopisom sunca na fasadama i trakama, čine amorfnu sliku, koja se u središtu oblikuje u pravilne kvadrate, ili druge geometrijske likove.

Dean Ganza snima onom uznemirenošću koju izazove slika, da bi kasnije stvarao logiku rasporeda ciklusa, među kojima se mogu razaznati posebni interesi: od kulturnih spomenika, portreta, spomenutih dijelova prirode, geo-morfoloških začudnosti, neobičnosti, a sve to zabilježeno diljem putovanja mnogim zemljama ove naše zemaljske kugle.

Sada već povelik opus fotografija Deana Ganze, koji još uvijek traga za osobnom i jedinstvenom logikom unutar nomadskog skitanja kroz ljepote svijeta, svjedoče da će fokus njegova interesa ostati unutar viđenoga, možda proširen cjelovitim ciklusima posvećenim lijepom i neobičnom.

Nevenka Nekić

 

 

Izložba fotografija i promocija knjige "Bijeg u stvarnost" - Kanfanar-Istra 13.06.2006. Vijećnica općine

 

Izložba fotografija održana u Europskom Domu u Zagrebu od 10. veljače do 04. ožujka 2006.